23/5/2018

 



















פציעות ספורט – חלק ב
:שם המאמר
מאת: ד"ר שמי שגיב

 

הנטייה המיידית בפציעה כל שהיא, היא להסתכל על מקום הפציעה ולהסיק ששם גם הבעיה עצמה. נטייה זו נובעת מהגישה המכאנית - היכן שנשבר, נמתח או נקרע, שם הבעיה ושם צריך לטפל. ד"ר שמי שגיב מסביר על הטיפול במערכת העצבית
פציעות ספורט – חלק א


כתוצאה מפציעה סגנון הריצה עלול להשתנות צלם: עופר ביידה

לא אחת קורה שכתוצאה מפציעה הגוף באופן אינטואיטיבי משנה את סגנון הריצה. נקע בקרסול יגרום להעברת משקל על הרגל הבריאה וזאת כדי להגן על הרגל הפגועה. מצב זה דורש שינוי בדפוס המוטורי של מערכת העצבים. ככל שהפציעה מתמשכת אט-אט דפוס זה מושרש בתוך מערכת העצבית, זה דפוס הסתגלותי. גם לאחר חלוף הפציעה, מערכת העצבית ממשיכה לנהל את גופנו מתוך דפוס זה.

כל דפוס הסתגלותי למעשה פוגם ומחליש את התנהלות הגוף ואז כעבור שבועות ואולי חודשים מתעוררים לבעיה חדשה אחרת. האם בעיית הגב קשורה לנקע שהיה לפני מספר חודשים? התשובה השכיחה היא "לא, מה הקשר? זה רגל וזה גב". בגופנו הכול קשור בכול, והמערכת המקשרת ומתאמת את כל פעולות הגוף זו המערכת העצבית.

בניתוח פציעות ספורט בהסתכלות המערכתית קיים גם הצורך בהבנה של עומסי האימונים האופייניים לסוג הפעילות. זה נדיר שרץ למרחקים יתלונן על כאבי כתפיים אך די שכיח לשחיין וההיפך, זה די נדיר לשחיין להופיע עם כאבי ברכיים (אלה אם שוחה סגנון חזה) ודי שכיח לרצי סבולת. סוג הספורט, מן הסתם, יוצר עומסים אופייניים על קבוצות שרירים, פרקים, רצועות וגידים. בגדול, ריצה ורכיבה יוצרים עומסים על הגפיים התחתונות ועמוד השדרה ומרבית הפציעות האופייניות לענפי ספורט אלו הינם באזורים אלו (כף רגל, קרסול, ברך וגב). מנגד, שחיה יוצרת עומסים על הגפיים העליונות ומכך שגם מרבית פציעות הספורט בקרב שחיינים הם באזורי הכתפיים והשכמות.

המבנה האנטומי הייחודי לכל ספורטאי אף הוא צריך להיכלל כפקטור בראיה המערכתית בהתהוותם של פציעות ספורט. מבחינה אנטומית קיים המבנה האידיאלי, אך אין אף ספורטאי הבנוי כך, זה רק מבנה וירטואלי. לכל אחד ואחת מאיתנו ישנו המבנה הייחודי שלו המגדיר גם את תפקודו. עם זאת, שינויים חריגים במבנה השלד עלולים ליצור עומסים נקודתיים אשר תורמים להתפתחות פציעה באזור זה. ליקויים כמו : רגלי O (Genu varum), רגלי X( Genu valgum), עקמת (Scoliosis), פלטפוס (Pes planus), רגל קצרה (Anatonical short leg) הינם רק מקצת הדוגמאות לשינויים מבניים הגורמים לליקויים פונקציונאליים. לרוב אזורים אלה מהווים את החוליה החלשה בשרשרת המכאנית שלשם מתנקזים העומסים.

בהיבט הטיפולי מניעתי, בהתחשב בעומסי האימון האופייניים לסוג הספורט ולעומסים הנובעים משינויים מבניים, יש צורך לכלול מרכיבים במערך האימון התורמים לחיזוקם הפונקציונאלי של אותם אזורים פגיעים. לדוגמה, רצים בכלל, ואלו עם ליקויים מבניים בגפיים התחתונות צריכים לשלב תרגילים פונקציונאליים לחיזוק כף הרגל, הקרסול והברך. תרגילים לחיזוק המערכת הפרופריוספטיבית (Proprioceptive exercise) כדוגמת תרגילים על פטרייה, פילאטיס. שיקום זה הינו גם החלק המשמעותי בשיקום פציעות ספורט.

הטיפול המערכתי השיקומי בפציעות ספורט אם כך חייב לכלול את שיקום מערכת העצבים. שיקום מערכת העצבית מהמתח שנאגר בה ומהדפוסים ההסתגלותיים שהושרשו בה. יש צורך בשחרור מתח זה וכיול מחדש של המערכת. דמיינו שזה כמו מצב מערכת החשמל בבית, ככל שיש יותר מכשירי חשמל פועלים יש יותר מתח במערכת החשמל. כך גופנו, ככל ששרירי הגוף נוקשים, משמעותה, יותר מתח עצבי. בטיפול נקודתי אל השריר, בצורה כזו או אחרת (עיסוי, שיאצו) לשחרר את השריר ולחוש הקלה. אך כל עוד הפקודות, הדפוסים המנהלים את השריר מתמשכים, מחר, השריר יחזור למצבו התפוס.

שיטה טיפולית חדשנית, NETWORK SPINAL ANALYSIS, המשלבת את יסודות הכירופרקטיקה וגילויים מתחום ה- NEUROANATOMY מאפשרת את שחרור המתח העצבי. זוכה פרס נובל, הנוירוכירורג אלפ ברייג (Alf Brieg), גילה שמתח בחוט השדרה משבש את ההתנהלות העצבית ובכך את הגוף כולו. ברייג הגדיר מצב זה כ- Adverse Mechanical Cord Tension.

על ידי מגעים מדויקים ומתוזמנים בנקודות אנטומיות שבהם חוט השדרה, המערכת העצבית, מתחברת אל חוליות עמוד השדרה, שלמעשה מהוות את הקשר היחידי בין מערכת העצבים למערכת השלד, מתאפשר שחרור מתח עצבי. שחרור מתח זה מאפשר לשרירים להרפות, לנוקשות להשתחרר, לנשימה להיות עמוקה יותר. למעשה טיפול זה מבצע מעין כיול מחדש של מערכת העצבים ומאפשר שיפור בהתנהלות כל מערכות הגוף ברמה הפיזית, כימית ורגשית\מנטאלית. לאחר הטיפול מדווחים ספורטאים על ריצה קלילה יותר, אנרגטית וממוקדת.

פציעות ספורט – חלק א





www.shemidc.co.il

 


לעמוד הבית      מייל לתגובות





ראשי
קניות בשוונג-שופ
דף הבית
לוח ארועים
תוצאות תחרויות
תמונות
פורום שוונג תפוז
מסלולי טיולים
סרטי וידאו
חדשות תאבא
קבוצות ואגודות
Tour De France
קישורים
מרכז הרשמה לתחרויות
הרשמה לארועים
רשימות משתתפים
מהירות האור
ממשיך לרוץ
לרוץ איתי
מהדורת הקיץ
בדרך למרתון
כתובים
מהירות האור
דנה קמה דנה רצה
הרץ המצלם
תוכניות אימון
מאמרים מקצועיים
כתבות
מדור צרכנות
סיפור אישי
פציעות ספורט
דניאל קרן
לרוץ עם דניאל
מסעות דניאל
הולכים בשוונג
מדור הליכה חדש
שירות לגולש
לוחות קניה ומכירה
 ספרים עם
הזמנת תמונות
מחשבונים
צור קשר
איסתא ספורט
ישרוטל פונדק רמון
שתפו עמוד זה
אתרי האיגודים
איגוד הטריאתלון
איגוד האופניים
איגוד הניווט
איגוד האתלטיקה
איגוד השחייה
עצמה




שוונג שופ

Ultrabreathe
מכשיר לאימון שרירי נשימה
מדבקת-קעקוע דגל ישראל
SweatGutr - רצועת זיעה לראש
מפות סימון שבילים לכל אזורי הארץ, מנוילנות ולא מנוילנות


חפש בשוונג
   
shvoong
google

Google