23/5/2018

 



















ניפוץ מיתוס פריצת הדיסק
:שם המאמר
מאת: ד"ר שמי שגיב


פריצת דיסק היא פציעה שכיחה שפוקדת רבים מאיתנו, ובמיוחד את הספורטאים. עצתם של רופאים היא לנוח ולתת לפציעה להחלים, ד"ר שמי שגיב סבור שהמלצתם של הרופאים אינה מבוססת ממחקרים ואף אינה נכונה, אלה להפך מחקרים קובעים כי מנוחה מעקבת את ההחלמה, אז מי צודק?



החץ מצביע על הדיסק הפגוע שיצא ממקומו


שאלות מאוד שכיחות בקרב ספורטאים המאובחנים עם פריצת דיסק הינם, האם אפשר להתאמן בזמן /ל פריצת דיסק ואיזה סוג של אימונים מותר לבצע? שאלות אלו מקבלות משנה תוקף, בעיקר לאור המלצותיהם של מרבית הרופאים להפסיק כל פעילות ברגע שפריצת הדיסק אובחנה. הבדיקה השכיחה לאבחון בעיות עמוד שדרה ובעיקר פריצת דיסק הינה צילום CT. אך האם יש בכלל ביסוס מחקרי לכך שפריצת דיסק אכן הינה הגורם לכאבי גב?

פריצת דיסק קיימת גם בקרב אוכלוסייה א-סימפטומאטית ובנוסף, לאחר חלוף כאבי הגב הפריצה עדיין קיימת. האם ההנחיה הגורפת על מנוחה מפעילות ספורט זו ההמלצה הנכונה לכאבי גב? להפך, מחקרים מראים שכאבי גב מחלימים תוך כדי פעילות גופנית מתונה ומחריפים במנוחה מוחלטת. מאמר זה, אם כך, יעסוק וירחיב בעניין המיתוס של "פריצת דיסק" והשלכותיו על אורח חיינו ופעילות הספורט בפרט.

האנטומיה של הדיסק

הדיסק הינו רקמה סחוסית המשמשת כרפידה בין חוליות עמוד השדרה. הדיסק בנוי מרצועות טבעתיות, בדיוק כמו טבעות בצל, כשבמרכזן מצוי חומר דמוי ג'לטין המשמש כמו נוזל שמן בבולם זעזועים הידראולי. תפקיד הדיסק הוא למנוע את שחיקת החוליות, לבלום זעזועים בין חולייתיים ולשפר את גמישות וטווח תנועת חוליות עמוד השדרה.

עמוד השדרה, בהיותו ציר השלד בפלג גופנו העליון עומד תחת עומסים רבים. עומסים אלו, ראשית, נובעים מעצם העובדה שחוליות עמוד השדרה ובעיקר חוליות הגב התחתון נושאות את משקל פלג גופנו העליון. בנוסף, ליקויים באורח החיים כגון: יציבה לקויה, ישיבה ונהיגה מרובה, עומסי אימונים, בעיקר רכיבת אופניים, יוצרים לחצים על עמוד השדרה. עומסים אלו מעלים את הלחץ התוך דיסקי ואט אט שוחקים את הטבעות ההיקפיות, וכשמספר טבעות נקרעות נוצר בקע דיסק.

בלט דיסק נוצר כשהלחץ בתוך נוזל הדיסק מתעצם ונוצרת בליטה בהיקף הדיסק. פריצת דיסק זה השלב הבא בתהליך שחיקת הדיסק וזה מצב בו הנוזל התוך דיסקי פורץ החוצה. מרביתם המכריע של פריצות הדיסק מתרחשות אחורנית, דהיינו לכיוון הגב, או אחורנית והצידה. החשש בפריצות דיסק הוא מלחץ העלול לפגוע בחוט השדרה או לעצבי חוט השדרה הנמצאים בסמיכות לדיסק.

הבדיקה השכיחה לאבחון פריצת דיסק הינה צילום CT. צילום CT פורס את עמוד השדרה, כמו פרוסות נקניק, ואז ניתן לצפות במבט על אל תוך תעלת עמוד השדה ומבנה הדיסק. צילום זה חושף אותנו לקרינה מאוד מוגברת, עד פי 700 מצילום רנטגן. לעומתו, צילום MRI אינו חושף אותנו לקרינה אך עלותו יקרה יותר. במרבית כאבי הגב אין שום הצדקה קלינית לצילום CT.

סטטיסטיקה

האם באמת יש קשר בין פריצת דיסק לכאבי גב? אין לו ואף מחקר אחד מהימן שמעיד על הקשר בין פריצת דיסק לכאבי גב. מחקרים מראים שבקרב אוכלוסיה שמעולם לא סבלה מכאבי גב שכיחות. הממצאים המעידים על נזקים לדיסק (בקע, בלט או פריצה) מגיעים עד כדי 60-70 אחוזים. מטופלים המגיעים עם כאבי גב ופריצת הדיסק אובחנה אצלם, לאחר מספר טיפולים הכאב חולף ופריצת הדיסק עדיין קיימת. אכן, פריצת דיסק מעידה על נזק למבנה האנטומי של הדיסק, מה שמעיד על ליקויים ביומכניים בתפקוד החוליות ושרירי עמוד השדרה. אך בין ממצא פריצת הדיסק לבין כאבי הגב אין קשר, לפחות לא על סמך המחקרים. מרבית פריצות בדיסק לרוב מתרחשות ללא שום תגובה סימפטומאטית מיידית.



מבנה דיסק עם פריצה


השפעות הכאב לרגליים

מרביתם של כאבי הפרסטזיות, (כאבים המוקרנים מהגב או מהאגן אל הרגל) מקורן משרירים ורקמות רכות. שרירים, ובעיקר שרירי האגן והעכוז הנתונים תחת עומסים, מפתחים קשריות שריר (TRIGGER POINT). קשריות שריר יכולות לגרום לכאבים המוקרנים לאורך הרגל המדמים כאבים נירופטיים, דהיינו, שמקורם מלחץ עצבי. מרביתם של כאבי הגב המקרינים לרגל נפתרים בטיפול יעיל המשחרר את הקשריות.

אכן, ישנם מצבים, אמנם שכיחים פחות, בהם פריצת הדיסק גורמת ללחץ ישיר על שורשי העצבים השדרתיים. אך גם תפיסה זו מוחלפת בתפיסה עדכנית יותר המצביעה על כך שהבעיה למעשה נובעת ממתח לאורך כל חוט השדרה. כשחוט השדרה נמתח, נמשכים גם כל העצבים המסתעפים ממנו, ובמקום בו אין לעצב את מרחב התמרון, כמו במצב של פריצת דיסק המצר את התעלה בה עובר העצב, וכך העצב נלכד, ולמעשה נוצר הלחץ על העצב ולא ישירות על ידי הדיסק. עצב הרבה יותר פגיע למשיכה מאשר ללחץ. עצב הנתון לעומס משיכה של קילוגרם בודד יינזק באופן משמעותי מאשר 30 קילוגרם של לחץ ישיר. העצב בנוי לעמוד תחת לחץ הרבה יותר מאשר משיכה.

כאבי גב כמו כל פציעה אחרת מכניסה בנו חשש וחוסר ביטחון. וכך מחזיר אותנו לשאלה, האם רצוי להתאמן? אם כך, כפי שהבנתם, פריצת דיסק לרוב אינה הגורם, (אם בכלל לכאבי הגב!) גם עבדכם הנאמן מסתובב עם שתי פריצות דיסק שכל אורטופד היה משתוקק לנתח, ואני משוכנע שרובכם הספורטאים גם אם לא סבלתם מעודכם מכאבי גב מסתובבים עם פריצה או שתיים. הממצא אינו מעיד כלל על תפקודך. לכן, כאבי גב, ללא קשר לממצא, יש לטפל כמו כל בעיית גב:

  • חיזוק שרירי ליבה.
  • מתיחות וגמישות שרירי עמוד השדרה, שרירי ארבע ראשי, מותן כסל ושרירי התאומים.
  • יציבה וארגונומיה נכונים ובעיקר מליקויים הנובעים מישיבה ממושכת.
  • נעליים ומדרסים מותאמים.
  • התאמת מידת אופניים, כיוון האופניים והימנעות מרכיבה רכונה מדי.
  • בדיקה יסודית של מערכת השריר-שלד (בדיקת אורכי רגלים, בדיקה של חוזק ו\או אסימטריה שרירית, ירידה בטווחי תנועה).
  • טיפולים. דאגו לתחזק את גופכם בטיפול שותף ( כירופרקטיקה, עיסוי, פיזיותרפיה, פילאטיס).
  • בגמר אימון, דאגו מיידית להחליף את החולצה הרטובה ביבשה. מכיוון ששרירי הגב מאוד רגישים להתקררות.


האם כדאי לנוח בעת פריצת דיסק?

בעיות גב מחלימות תוך כדי פעילות מתונה. מחקרים מראים שמנוחה מוחלטת מאטה את תהליכי ההחלמה והשיקום של בעיות עמוד שדרה, אך אם הגורמים לכאבי הגב קשורים גם למתח (עבודה, דאגות, זוגיות) אז רצוי לדאוג לפתרונות במישור זה. המחקר המקיף והרחב ביותר שנעשה על כאבי גב ניסה לראות האם ניתן לחזות את הגורמים להתפתחות בעיות גב. זו לא הייתה פריצת דיסק או עקמת, זה לא נוצר כתוצאה מתת-פעילות או פעילות יתר, וזה לא היה גורם פיזי שאתם יכולים לחשוב עליו. הגורמים הנפוצים להתפתחות כאבי גב אצל גברים הם, בעיות במקום העבודה או בעיות כלכליות. אצל נשים הגורמים הנפוצים הם, בעיות במשפחה, זוגיות.

כיצד מתמודדים

הפעילויות המומלצות בשלב האקוטי של הכאבים הם, תרגילי מתיחות ושחיה. במצב שבו אתה יכול לרכב, עדיף בהתחלה לרכב על טריינר וזה רק משום החשש מנפילה או מתגובה פתאומית. רכב עד כמה שניתן בצורה זקופה ומדי פעם התרומם מהאוכף למתיחה. המנע מרכיבת כוח (פלטה) ורכב ב-CADENCE גבוה. ניתן גם לרוץ, אך בשלב הראשוני המנע ממסלול עם עליות וכמובן ירידות. נסה לשלב במהלך הריצה תנועות פיתול, ריצה בתנועת ריקוד, ריצה אחורית או ריצה צידית. המנע מתנועות ניתור. המנע לחלוטין מאימוני משקולות או כל תרגיל היוצר לחץ על שרירי הגב.

במצבים בהם כאבי הגב וכאבי ההקרנות הינם על בסיסי נירופטי, נזק עצבי המלווים בחוסר תחושה בגפיים, ירידה בכוח השריר וירידה בהחזר רפלקס (בדיקה אורטופדית) אזי יש להישמע להנחיות הרופא ובשלב זה רצוי להימנע מפעילות העלולה להחריף את המצב.

פריצת דיסק - אל תיתן לממצא ל"שתק" אותך!

פריצת דיסק הינו ממצא שכיח וניתן להגדיר זאת כממצא "שיגרתי" בבדיקות עמוד שדרה. פריצת דיסק, לרוב, אינה קשורה לכאבי גב. פריצת דיסק הינה התוצאה, ולא הגורם, המעיד על ליקויים אנטומיים מכאניים, אך לא כגורם לכאבים. כאבי גב כמו בכל פציעה או משבר הינם התסמין ולא הבעיה. אל תתנו לכאב או לממצא לשתק אתכם. כמו שפריצת הדיסק אינה הבעיה כך אל תשמשו בזה כ"תרוץ" להפסקת פעילות הספורט. הכאב, כנורית אזהרה, מטרתו להעיר את תשומת לבך לכך שמשהו אינו כשורה, ושעליך לבדוק שמערכות הגוף פועלים כסדרם, שמערך האימונים וההתאוששות מותאמים ומאוזנים ולבחון את אורח החיים. כי מה שחשוב, זה לא מה שקורה לנו בחיים אלא כיצד אנו מגיבים ומתייחסים לזה ומה אנו למדים מזה.



הכותב: ד"ר שמי שגיב - כירופרקט, מומחה לפציעות ספורט
M.Sc. ביומכניקה - ניתוח ואבחון תנועת כף הרגל ( Gait Analysis)
www.shemidc.co.il





לעמוד הבית      מייל לתגובות





ראשי
קניות בשוונג-שופ
דף הבית
לוח ארועים
תוצאות תחרויות
תמונות
פורום שוונג תפוז
מסלולי טיולים
סרטי וידאו
חדשות תאבא
קבוצות ואגודות
Tour De France
קישורים
מרכז הרשמה לתחרויות
הרשמה לארועים
רשימות משתתפים
מהירות האור
ממשיך לרוץ
לרוץ איתי
מהדורת הקיץ
בדרך למרתון
כתובים
מהירות האור
דנה קמה דנה רצה
הרץ המצלם
תוכניות אימון
מאמרים מקצועיים
כתבות
מדור צרכנות
סיפור אישי
פציעות ספורט
דניאל קרן
לרוץ עם דניאל
מסעות דניאל
הולכים בשוונג
מדור הליכה חדש
שירות לגולש
לוחות קניה ומכירה
 ספרים עם
הזמנת תמונות
מחשבונים
צור קשר
איסתא ספורט
ישרוטל פונדק רמון
שתפו עמוד זה
אתרי האיגודים
איגוד הטריאתלון
איגוד האופניים
איגוד הניווט
איגוד האתלטיקה
איגוד השחייה
עצמה




שוונג שופ

Ultrabreathe
מכשיר לאימון שרירי נשימה
מדבקת-קעקוע דגל ישראל
SweatGutr - רצועת זיעה לראש
מפות סימון שבילים לכל אזורי הארץ, מנוילנות ולא מנוילנות


חפש בשוונג
   
shvoong
google

Google